BOEKRECENSIE: ‘Ja dokter, nee dokter’ van Anne-Marie de Ruiter door ervaringsdeskundige

Gastredacteur: Leonie, ervaringsdeskundige (www.sugarframe.nl)

Anne-Marie de Ruiter werd jarenlang van het kastje naar de muur gestuurd en beschrijft in het boek ‘Ja Dokter, Nee Dokter’ haar ‘patient journey’ in de zorg. In dit boek deelt ze open en met humor haar ervaringen en bedenkt ze hoe het ook anders kan.

“Misschien moet jij maar eens naar de psycholoog”. De bedrijfsarts zegt dit alsof dit mijn leven gaat redden.
Als ik halfnaakt voor hem sta, word ik uitgebreid onder handen genomen. Ik probeer neutraal en patiëntachtig te kijken.

De ervaringen die Annemarie de Ruiter opdeed beschrijft ze in de vorm van tips en tools. Voor de vele mensen die net als zij “meer in de zorg rondtobben dan ze lief is en voor zorgverleners die zorgtobbers zoals zij tegenkomen“.

Leonie las het boek en schreef een recensie:

Anne-Marie schrijft over haar ervaring in de zorg tijdens haar zoektocht naar een diagnose. Haar klachten leken onverklaarbaar en het was een lange zoektocht waarbij ze heeft de nodige zorgverleners gezien. Er waren veel doorverwijzingen, onderzoeken en tips, terwijl ze alleen maar wilde weten waar ze last van had. Dit ging niet altijd goed, dus ze geeft tips voor gesprekken met zorgverleners en hoe ze het een volgende keer wil doen.

Het verhaal van Anne-Marie is voor mij erg herkenbaar. Aan het eind van het boek heeft zij dan ook dezelfde diagnose gekregen als ik heb. De zoektocht was niet hetzelfde, maar er zijn wel veel overeenkomsten. Maar ook als ik kijk naar andere gesprekken met hulpverleners herken ik veel van haar verhalen. Waarschijnlijk is het ook herkenbaar voor veel mensen met psychosomatische klachten, aangezien daarbij de zoektocht naar een diagnose ook vaak moeizaam gaat.

Naast de herkenbaarheid is het ook een praktisch boek. De tips en voornemens die Anne-Marie deelt zijn goed bruikbaar in de spreekkamer. Fijn als je voor een norse zorgverlener zit waardoor je je overdonderd voelt. Sommige tips waren voor mij vanzelfsprekend, maar er staan ook slimme punten in en vragen waar je voor een afspraak over na kunt denken. Achterin het boek staan meerdere lijsten die je zelf in kunt vullen. Deze kunnen bijvoorbeeld helpen om te ontdekken waar je behoefte aan hebt bij een huisarts en welke behandeloptie jouw voorkeur heeft.

Het boek leest snel, door de korte hoofdstukken en grappige anekdotes. Hierdoor gaat het boek niet echt de diepte in. Als je al veel ervaring hebt in een spreekkamer is die diepte wel fijn, aangezien je veel van de basistips die in dit boek staan waarschijnlijk al kent. Ben je nieuwer in de wereld van de zorg? Dan kunnen de tips in dit boek erg behulpzaam zijn.

‘Ja Dokter, Nee Dokter. Hoe ik mijn weg vond in de zorg’ – Anne-Marie de Ruiter
Uitgeverij ZEZZ, Nijmegen.
ISBN 9789491298363, 132 pagina’s